MinecraftEdu - pelipohjaisen oppimisen konsepti

‹ Takaisin

Lisää omaan ohjelmaan

Aika: Perjantai klo 13:15 - 13:45, Esityssali 14

Puheenjohtaja: Jorma Saarinen

Esiintyjät:

  • Santeri Koivisto, TeacherGaming LLC

Avainsanat: kansainvälisyys, Pelipohjainen oppiminen, Minecraft, MinecaftEdu

 

MinecraftEdu on opetuskäyttösovellus Minecraft-nimisestä pelistä. MinecraftEdu pitää sisällään opetuskäyttöliittymän opettajalle, materiaalipankin ja itse pelisovelluksen. Ajatus on uraa uurtava pelipohjaisen oppimisen saralla, ja laajuus-hinta-suhteessaan ylivoimainen. 

Toteutusta kehitetään joensuulais-amerikkalaisessa yhteistyössä ja sitä käytetään jo neljällä mantereella. Marraskuun 2011 aikana sovellusta lähti kokeilemaan jo yli 50 koulua ja 80 yksityistä henkilöä. 

Minecraft on hiekkalaatikkopeli, jossa tarkoituksena on erilaisia ja erikokoisia palikoita yhdistelemällä muuttaa luonnonvarainen ympäristö mieleiseksi joko yksin tai porukalla. Pelillä on maailmalla rekisteröityneitä käyttäjiä yli 17,5 miljoonaa (31.11). Pelin alkuperäisestä toteutuksesta vastaa ruotsalainen pelinkehittäjä Mojang. Opetuskäytön kehittäminen on autonominen projekti, jotta se vastaisi parhaiten asiakaskuntansa näkemystä ja pystyisi tuottamaan myös kohdennettua sisältöä. 

Marraskuun lopulla eräältä koululta tullut soitto osoitti, että konseptimme toimii. Useat koulun opettajat olivat käyttööntutustumisen jälkeen alkaneet käyttää MinecraftEdu:a tunneillaan. MinecraftEdu on siis saatu toimimaan autonomisesti kouluissa ilman ulkopuolista ohjausta. Pelipohjaisesta ympäristöstä on tullut osa koulupäivää.

Minecraftin opetussovellutus lähti liikkeelle samanaikaisesti Yhdysvalloissa ja Pohjois-Karjalassa. Viimekeväisten SciFestien jälkeen toiminta fuusioitui ja muodosti yritykseksi nimeltä TeacherGaming LLC, jonka kotipaikka on Joensuu. Kesäkuun 2011 alussa alettiin toteuttaa opettajakäyttöliittymää, jolla kuka tahansa koulussa toimiva voisi parissa minuutissa saada virtuaalisen ympäristön toimimaan luokassaan. 

Minecraftin opetuskäytöstä kiinnostuttiin aluksi sen luontaisesta kyvystä saada oppilaat tekemään yhteistyötä ja ongelmanratkontaa. Yhdysvalloissa tämä riitti jo läpimurtoon koulutuskentällä sikäläisen erilaisen ainerakenteen vuoksi, mutta Suomessa pelin yhteyteen alettiin tuottaa myös dedikoituja ops-sisältöjä. Tällä hetkellä Suomessa peliä käytetään muun muassa matematiikan, kuvaamataidon ja ympäristötiedon opetuksessa alakouluissa, ja se on mukana myös Itä-Suomen yliopiston opettajankoulutuksessa. 

Minecraft on myös erinomainen alusta kansainväliselle yhteistyölle. Kauttamme on heti alusta pitäen aloitettu opettajien verkostoituminen maailman muihin Minecraftia opetuksessaan käyttäviin kouluihin.

Esityksen sisältö:

Mikä on Minecraft 

projektin esittely - valtavirtapelistä opetussovellukseksi

MinecraftEdu:n käyttäjät ja käyttökohteet Suomessa ja maailmalla

Kansalinvälinen yhteistyö pelisovelluksen kautta

Minecraftin pedagogiset referenssit - informaali-formaali oppiminen, kolmiportaisen tuen työkalu, mediakasvatus, ops-yhtymäkohdat

Pelipohjaisen opetuksen tulevaisuudennäkymät MinecraftEdu:n perpektiivistä

 

Esiintyjille esitetyt kysymykset

Kyselyt osallistujille

Kirjoita kommentti ja lähetä se painamalla enter. Voit myös tweetata kommentin käyttämällä hashtagia #itkfoorumi90.

Vieras: vaihda nimimerkkiä

Näytä aiemmat viestit