Moni saattaisi luulla, että IT yrityksen perustaminen vaatii kokonaisvaltaisen ymmärryksen ohjelmoinnista tai suunnittelusta. Todellisuudessa paras valttikortti on ensinnäkin kyky ideoida asia, jota markkina arvostaa. Suurin osa startupeista kaatuu siksi, ettei idealla ollut oikeasti tarvetta. Toiset suurimmat syyt siihen ovat väärän tiimin valitseminen, tai rahan loppuminen kesken. On tärkeä siis opetella sosiaalisia taitoja, ei pelkästään tiimin rakentamista varten, vaan myös esittelytarkoituksiin kun haetaan lisää rahaa sijoittajilta.
Mistä aloitetaan?
Sovelluksen rakentaminen on kenties paras tapa aloittaa, sillä suuren investoinnin sijasta idearikkaus ja luovuus voivat usein olla jopa tärkeämpiä. Sovelluksen on oltava jossain määrin toiminnallinen, jotta sitä voidaan testata esim. kavereiden keskuudessa ennen oikeaa markkinointia, eli ymmärrys sovelluksen rakentamisesta on kuitenkin tärkeää. On tärkeä testata sovellusta, analysoida tuloksia ja dataa, sekä oppia virheistä.
Tiimi ja markkinointi
Kun idea on koettu toimivaksi, ja palaute on ollut testien perusteella positiivista, voidaan alkaa etsimään tiimiä sekä hakemaan rahoitusta sijoittajilta. Tähän on monta tapaa, mutta kenties paras niistä on osallistua moniin IT konferensseihin tai messuihin, joita suomessakin on useita vuodessa ympäri maata. Verkostoituminen, eli networking oikeiden, lahjakkaiden ja motivoituneiden ihmisten kanssa on tärkeä vaihe, ja sen mennessä mönkään, ei usein ole paluuta. Oikea tekninen osaaja on tärkeä olla mukana, mikäli itse yrityksen perustaja ei tätä osaamista hallitse niin hyvin. Startuppina voit tarjota prosentuaalista pääomaa kiinnostuneille.
Asiakkaiden hankkiminen
Mistä sitten saadaan asiakkaita kun homma lähtee pyörimään? Riippuen tietysti markkinabudjetista, voidaan joko turvautua erilaisiin nettifoorumeihin, joka vaatii enemmän aikaa omalta osalta, tai sitten hyödyntää erilaisia digitaalisen markkinoinnin väyliä. Mitään suurta markkinointitiimiä tuskin on järkeä toteuttaa. On tärkeä ymmärtää, että jos idealla/sovelluksella on oikeasti tarvetta, se kyllä nostaa päätään ennen mittaa muiden seasta ilman valtavaa budjettiakin. Myöhemmin on tärkeä turvautua dataan: Kuinka suuri osa asiakkaista on oikeasti aktiivisia. Jos käyttäjä kirjautuu vain kerran sovellukseesi eikä koskaan palaa, on sinulla uusi ongelma ratkottavana.
Kasvata lumipalloa
Jos idea on oikeasti toimiva, ja kiinnostusta löytyy yhä enemmän, on aika alkaa tekemään rahaa. Tässä vaiheessa tärkeintä on olla ymmärrys siitä, mitkä askeleet olivat oikeasti oikeat, ja yksinkertaisesti vain tehdä niitä uudestaan. Yrityksen kasvattaminen on vain toimivien asioiden tuplaamista ja kertaamista, mutta ilman vaadittavaa tutkimustyötä ei tämä ole niin helppoa kuin miltä se kuulostaa.